رواية خفايا القدر الفصل التاسع والثمانون 89 بقلم اسماء صلاح
البارت 89 من خفايا القدر
توقفنا لما زاهر قال : علشان كده ونزل علي الأرض تقابلي تتجوزني
ملك قالت : اتجوزك
زاهر قال : ايوه
ملك بصدمة بدون تعليق
زاهر قال باستغراب : هفضل كده قولي حاجة
ملك قالت بإرتباك : أصل
ووقف زاهر وقال باستغراب : أصل ايه انتي مش موافقة
ملك قالت : مش عارفة
زاهر قال بدهشة : مش عارفة يعني ايه انا مش فاهم
ملك قالت : ولا انا كمان يازاهر
زاهر قال بضيق : يبقي مش موافقة
ملك بإرتباك بدون تعليق
زاهر قال : خلاص يا ملك انسي اللي انا قولته ويلا تعالى أما روحك ومشي
ونظرة له ملك وهو مشي وقالت : استنا
ووقف زاهر ونظر وراها بضيق بدون تعليق
وراحت له ملك وقالت بنرفزه : هو انت بتكلم كتير كده ليه مش اديني فرصة اتكلم واقول اللي انا عاوزها
زاهر قال بضيق : هتقولي ايه تاني ما انتي قولتي
ملك قالت بنرفزه : لا مقولتش حاجة انا بس اتلغبط وتوترت لما انت قولتي انك بتحبي وعاوز تجوزني وماكنتش عارفة اقول حاجة من الصدمة
زاهر قال : بس ده اللي كان في قلبك وانتي قوليه
ملك قالت بغضب : تعرف متقعطنيش تاني
ونظر لها زاهر بضيق وبدون تعليق
ملك قالت : انا كمان كنت بفكر فيك دايما من ساعة ماسيبت البيت ورجعت بيتي ومش عارفة ليه بيحصل معايا كده وكنت متلغبطها وحاسة بشعور غريب عمري ماحاسيته قبل كده وببقي عاوزها اشوفك ومبقاش عارفة اعمل ايه ولما بشوفك وببقي جانبك بحس اني قلبي ده طير من الفرحه ولما متبقاش موجود معايا بحس اني مضايقة وفيه حاجة ناقصني وبقيت اشوفك في كل مكان لدرجة اني افتكرت اني اتجننت
ونظر لها زاهر بدهشة وبدون تعليق
ملك قالت : ايوه ماكنتش اعرف ايه بسبب اللي بيحصل معايا ده لغاية ما انت قولتي دلوقتي تطلع رانيا معها حق لما قالت ليها اني بحبك
زاهر قال بإبتسامة بدون تعليق
ملك قالت : انا ماكنتش اعرف ده بس دلوقتي عرفت اني بحبك يازاهر
زاهر قال بإبتسامة : وانا كمان وحضنها
ملك قالت : وانا موافقة اني اتجوزك
زاهر وقال : وانا اعدوك اني هسعدك على طول ما انا عايش
ملك بدون تعليق
زاهر قال : ملك
ملك بدون تعليق
ونظر لها زاهر لقها اغمها عليه وقال بقلق : ملك وحط ايده علي وشها ملك حبيتي اصحي ايه اللي حصلك وشالها وفتحت باب العربية وحطها
وراح زاهر مسرعا وركب وبينظر لها وقال بخوف : ملك اصحي ايه اللي حصلك ومشي بسرعه علي المستشفى هتكوني كويسة مش هيحصلك حاجة طول ما انا عايش ووصل على المستشفى ووقف العربية وشالها ودخلها على المستشفى حد يانادي على الدكتور
وجاءت امال ونظرة لزاهر بيه لقته شايل الدكتورة ملك وقالت بخضة : مالها الدكتورة ملك
زاهر قال بعصبية : فين فؤاد
امال قال بقلق : بس الدكتور فؤاد مش موجود
زاهر قال بعصبية : يعني ايه مش موجود
امال الممرضة قالت : ما تقلقش يافندم فيه دكاترة تانية موجودين واحنا هانبلغه برده هي حصلها ايه
زاهر قال بعصبية : مش عارف
وجابت امال الممرضة سرير وقالت : حطها هنا
وحط زاهر ملك علي السرير ومسك ايدها بقلق
امال الممرضة قالت : بلغ الدكتور فؤاد بسرعة
الموظف قال : حاضر
ومشت امال الممرضة وزاهر بملك ورحوا علي الغرفة
وبيتصل الموظف بالدكتور فؤاد وقال لنفسه :زمانه نايم دلوقتي يارب يرد
في بيت الدكتور فؤاد :
في غرفة فؤاد :
وصحها الدكتور فؤاد من النوم على صوت التليفون وقال لنفسه : من اللي بيرن دلوقتي ونظر في الساعة لقها 12 الووه
الموظف قال : الووه ايوه يا فندم
الدكتور فؤاد قال : فيه ايه
الموظف قال : الدكتورة ملك
الدكتور فؤاد قال بنعس : مالها
الموظف قال : زاهر بيه جابها على المستشفى وفاقدة الوعي
الدكتور فؤاد قال بدهشة : ايه
الموظف قال : ايوه يافندم
الدكتور فؤاد قال باستعجال : طيب انا جاي حالا وقفل الخط
في المستشفى :
في غرفة ملك :
امال قال : هبلغ الدكتور سمير حالا
ومسك زاهر ايده ملك وقالت بعصبية : بسرعة
امال الممرضة قالت : حاضر يافندم وخرجت
زاهر قال بقلق : اصحي ياملك ايه اللي حصل ما انتي كنتي كويسة اصحي علشان خاطري انا مش قادر اشوفك كده
وراحت امال الممرضة علي مكتب الدكتور سمير وخبط علي الباب الدكتور سمير وقال : أدخل
ودخلت أمال الممرضة وقالت باستعجال : دكتور سمير
الدكتور سمير قال : فيه ايه يا امال
امال الممرضة قالت : الدكتورة ملك فاقدة الوعي
الدكتور سمير قال بدهشة: فاقدة الوعي وقام
امال الممرضة قالت : ايوه يا دكتور
الدكتور سمير قال : طيب تعالي وخرج
وخرجت امال الممرضة وراها
الدكتور سمير قال باستعجال : هي في الغرفة نهيي
امال الممرضة قالت : دي يادكتور وشاورتله عليها
ودخل الدكتور سمير وبينظر لقيها ملك فاقدة الوعي وزاهر مسك ايدها وقال : لوسمحت يازاهر بيه ممكن تستنها بره شويه
ودخلت أمال الممرضة وراها
زاهر قال بقلق : طيب وبينظر لها وساب ايدها وخرج يارب تصحها يارب ورايح جاي أمام الغرفة وبينظر لقي الدكتور سمير طالع من الغرفة فاراح له ها يادكتور
الدكتور سمير قال : هي كويسة متقلقش
زاهر قال بقلق : كويسة ازاي وهي فاقدة الوعي فجأة
الدكتور سمير قال : لازم تفقد الوعي علشان ماكلتش طول النهاردة
زاهر قال بقلق : ماكلتش
الدكتور سمير قال : ايوه علشان كده حصلها كده بس متقلقش هي شويه وهتفوق وانا ركتبها محلول اول ما يخلص ممكن تاخدها وتروح بس لازم تاكل علشان ميحصلش معها كده تاني
زاهر قال : حاضر شكرا يادكتور
الدكتور سمير قال : علي ايه الدكتورة ملك زملتنها بعد اذنك
زاهر قال : اتفضل ودخل وقعدة بجانب ملك ومسكها ايدها وبينظر لها لقها فاقت الحمد لله انك فوقتي
وبينظر ملك حوليها وقالت : انا فين
زاهر قال : في المستشفى
ملك قالت باستغراب: في المستشفى
زاهر قال : ايوه
ملك قالت : ليه هو ايه اللي حصل
زاهر قال : اغمها عليكي فجبتك على المستشفى
ملك قالت : اغمها عليا
زاهر قال : ايوه ليه ياملك كده مش بتاكلي ليه
ملك قالت : ماكنش ليه نفس
زاهر قال بضيق: زي يعني مش انتي اللي بتقولي لجدي لازم تخلي بالك من صحتك يبقي ازاي بتنصحيه وانتي مش بتعملي كده
ملك قالت : انا ماكنش ليه نفس
زاهر قال بعصبية : مافيش حاجة اسمها كده ياملك لازم تاكلي علشان صحتك تبقي كويسة
ملك قالت : انت بتعصب عليه ليه
زاهر قال : علشان خايف عليكي ياحببتي ومش قادر اشوفك كده ملك قالت بإبتسامة : حبيبتك
زاهر قال : ايوه حبيبتي وروح قلبي علشان كده توعدني انك تخلي بالك من صحتك
ملك قالت : واوعدك ليه ما انت موجود هتخلي بالك عليه ولا مش هتخلي بالك مني
زاهر قال : لا طبعا هخلي بالي حد برده ميخليش باله من روحه وعلشان كده اول ماتخلصي المحلول هاخدك ونروح على مطعم
ملك قالت : بس
زاهر قال : مابسش ده قرر
ملك قالت بإبتسامة : طيب ماشي
في الطرقة :
وبتنظر امال الممرضة لقيت الدكتور فؤاد فاراحت له وقالت : اهلا يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : امال الدكتورة ملك فين
امال الممرضة قالت : هي بقت كويسة الدكتور سمير شايفها
الدكتور فؤاد قال : وهي فين
امال الممرضة قالت : اتفضل يادكتور
ومشي الدكتور فؤاد وقال : وزاهر بيه معها
ومشي امال الممرضة وقالت : ايوه يافندم
ومشي الدكتور فؤاد قال : الدكتور سمير قال ايه
مشت امال الممرضة قالت : مافيش فايدة الوعي علشان مابتكلش اتفضل يادكتور
ودخل الدكتور فؤاد الغرفة لقيها ملك صاحيها وزاهر جانبها وقال :كده يادكتورة تخطنها عليكي
ودخلت وراها امال الممرضة
زاهر قال :فؤاد
الدكتور فؤاد قال : ازيك يا زاهر
زاهر قال : الحمد لله ازيك انت
الدكتور فؤاد قال : الحمد لله وقعد امال هاتي جهاز الضغط
امال الممرضة قالت : حاضر اتفضل يافندم
وأخذ الدكتور فؤاد منها جهاز الضغط وبيقسه لملك وقال : الحمد لله بقت كويسه
زاهر قال : الحمد لله
الدكتور فؤاد قال : مش بتاكلي ليه بقي يادكتورة انتي مش عارفة انك خارجه من عملية ولازم تهتمي بصحتك وتاكلي ولا مافيش عند زاهر أكل في الفيلا
زاهر قال بإبتسامة : لا طبعا فيه هو انت مش عارف عيلة العشري
الدكتور فؤاد قال : يبقي خالد هو بيخلص على الأكل علشان كده انتي مش بتاكلي
ملك قالت بإبتسامة : لا يا خالد طيب ولو في ايده حاجة هيعطهني الدكتور فؤاد قال : امال فيه ايه بقي
ملك قالت : انا اللي مليش نفس
الدكتور فؤاد قال : ماينفعش يا دكتوره الكلام ده انتي دكتورة وعرفها انك ضروري تاكلي علشان تبقي كويسة
زاهر قال : قولها يافؤاد علشان مش بتسمع كلام حد
الدكتور فؤاد قال : لا ماينفعش يا دكتوره وبينظر لقي المحلول خلص وشاله من ايدها ملك انتي محتاجها للأكل زاهر لازم تاكل كويس
زاهر قال : طيب هي ممكن تمشي دلوقتي
الدكتور فؤاد قال : ايوه هي بقت كويسة
زاهر قال : طيب وقام يلا ياملك وسندها
وقامت ملك من علي السرير وقالت : انا آسفة يادكتور علي ازعاجك
الدكتور فؤاد قال بإبتسامة : لا ولا يهمك بعدين زاهر صديقي ومتاخرش عنه ابدا
زاهر قال بإبتسامة : ربنا يخليك لي فؤاد
الدكتور فؤاد قال : ويخليك لي
زاهر قال : سلام
الدكتور فؤاد قال : مع السلامة خلي بالك من نفسك يادكتورة
ملك قالت : حاضر شكرا ومشت
الدكتور فؤاد قال : العفو وخرج من الغرفة ورايح علي المكتب
امال الممرضة قالت : حضرتك مش هاتروح يافندم
الدكتور فؤاد قال : لا انا في المكتب علشان لو حصل حاجة
امال الممرضة قالت : طيب
ومشي الدكتور فؤاد وراح علي مكتبه وقعدة وغمض عيونه ونام
أمام المستشفى :
وسند زاهر ملك ورحوا عند العربية وفتح باب العربية وقال : اتفضلي
ملك قالت بإبتسامة : شكرا وركبت
وراح زاهر وركب وقال : هوديكي علي معطم هتحبيه اوي
ملك قالت : هو فيه مطاعم فتحه دلوقتي
زاهر قال : ولا مافيش اخليه يفتحلك مخصوص حبيتي جعانه ولازم تأكل
ملك قالت بإبتسامة : طيب اطلع
زاهر قال : طيب ومشي
ملك قالت : شكرا
زاهر قال باستغراب : علي ايه
ملك قالت : علي الفستان والتليفون
زاهر قال بدهشة : هو انتي عرفتي اني انا اللي جبهملك
ملك قالت : ايوه
زاهر قال : عرفتي منين
ملك قالت : خالد قالي لما جبلي التليفون ودادة قالتي كمان لما جبتلي الفستان
زاهر قال بإبتسامة: بقي كده
ملك قالت باستغراب : ليه هو فيه ايه
زاهر قال : أصل انا قيلهم انهم ميقلوش اني انا اللي جبتهم
ملك قالت بدهشة : ليه
زاهر قال : علشان لو قلولك كنت هترفضي انك تاخدهم
ملك قالت : ما انا رافضت فعلا
زاهر قال : ايوه ما انا عارف بس انا ماكنتش اعرف انك عارفها اني انا اللي جيبهملك
ملك قالت : اه ااااه علشان كده انت مجبتهمش
زاهر قال : ايوه علشان كنت متأكد انك مش هترضي تاخدبهم مني وفيه سبب تاني
ملك قالت باستغراب : ايه هو
زاهر قال : علشان كنت مضايق منك علشان سبتي البيت من غير ماتقوللي
ملك قالت بإبتسامة : ما انا لوكنت قوتلك ماكنتش هتوافق اني امشي صح
زاهر قال : ايوه
ملك قالت : شوفت بقي
زاهر قال : بس ده مش سبب برده
ملك قالت بإبتسامة : انا آسفة
زاهر قال : خلاص أنسى الموضوع بس اوعدني إنك مش هتعمليها تاني
ملك قالت : اوعدك
زاهر قال : طيب وصلنها ووقف السيارة ونزل من العربية وراح وفتحت الباب من ناحية ملك ومدها ايده
وحطت ملك ايدها في ايده ونزلت
في المطعم :
وبتنظر ملك حوليها لقيت المطعم فاضي وقالت : يا هيقفل يازاهر
زاهر قال : تعالي بس انتي معاكي زاهر العشري يعني مش عاوزك تقلقي ابدا وشوفي هعمل ايه
ملك قالت : طيب
وجاء الجرسون وقال : انا اسف يافندم بس المطعم هيقفل
وبينظر زاهر بإبتسامة
زاهر قال : فين صاحب المطعم
الجرسون قال : مش موجود يافندم
زاهر قال : طيب اتصلي بيه
الجرسون قال : حاضر يافندم
زاهر قال : واديني اكلمه
الجرسون قال : حاضر ومشي
زاهر قال : تعالي يا حبيبتي نقعد
ملك قالت : بس
زاهر قال : مابسش تعالى ومسك ايدها وراح عند الترابيزة وشد الكرسي اتفضلي
ملك قالت : شكرا
وقعد زاهر أمامها على الكرسي
الجرسون 2 قال : قولته ايه
الجرسون 1 قال : قولته احنا هنقفل بس هو طلب اني اتصل بصاحب المطعم
الجرسون 2 قال : ده باين عليه واصل
الجرسون 1 قال : باين كده وبيتصل بصاحب المطعم
في عربية صاحب المطعم :
ورن تليفون صاحب المطعم وبينظر فيه المطعم وقال : الووه
الجرسون 1 قال : الووه ايوه يا فندم
صاحب المطعم قال : انتم لسه مقفلتوش
الجرسون 1قال : ايوه يافندم
صاحب المطعم قال : ليه
الجرسون 1 قال : أصل جيه زبون وقولته ان احنا قفلنها بس هو قالي اني أكلم حضرتك
صاحب المطعم قال باستغراب : زبون
الجرسون 1 قال : ايوه يافندم عاوز يكلم حضرتك
صاحب المطعم قال : قوله اللي احنا قفلنها وخلاص وماشيه
الجرسون 1 قال : ما انا قولته كده بس مرضيش يمشي وقعد
صاحب المطعم قال : طيب ادهوني اكلمه
الجرسون 1 قال : حاضر يافندم وراح لزاهر اتفضل يافندم مع حضرتك
وأخذ زاهر منه التليفون وقال : شكرا الووه
صاحب المعطم وقال : احنا اسفين يافندم بس المطعم هيقفل
زاهر قال : انا زاهر العشري
صاحب المعطم قال بدهشة : زاهر العشري
زاهر قال : ايوه
صاحب المعطم قال : انا آسف يافندم انا معرفش إن حضرتك اللي في المطعم
زاهر قال : مافيش داعي للأسف انا وخطبتي عاوزين نأكل دلوقتي
صاحب المطعم قال : حالا يافندم هجاي لحضرتك بس ممكن حضرتك تعطي التليفون للجرسون
زاهر قال : طيب اتفضل معاك
وأخذ الجرسون 1التليفون وقال : ايوه يافندم
صاحب المطعم بغضب : انت مقولتليش ليه انه زاهر العشري
الجرسون 1قال : ما انا معرفش حضرته يافندم
صاحب المطعم قال بنرفزه : طيب طيب خلاص الطباخين لسه موجودين عندك
الجرسون قال : لا يا فندم مافيش غير الشيف رمضان
صاحب المطعم قال : طيب كويس خليه يحضر اللي يطلبه وانا جاي
الجرسون 1 قال : حاضر يافندم
صاحب المطعم قال : سلام
الجرسون 1 قال : مع السلامة يا فندم وقفل الخط
الجرسون 2 قال : قالك ايه
الجرسون 1 قال : قالي انفذ اللي هيقوللي عليه وأخذ المنيوه روح قول للشيف رمضان انه مايمشيش
الجرسون 2 قال : طيب ومشي
وراح الجرسون 1 وقال : اتفضل يافندم
زاهر قال : شكرا
الجرسون 1 قال : اتفضلي
ملك قالت : شكرا
في المطبخ :
الجرسون 2 قال : شيف رمضان
الشيف رمضان قال : ايوه
الجرسون 2 قال : ماتمشيش
الشيف رمضان قال باستغراب : ليه
الجرسون 2 قال : علشان فيه زبون جيه بره
الشيف رمضان قال : طيب ما أي يعني ماتقوله إن احنا هنقفل
الجرسون 2 قال : ماينفعش
الشيف رمضان قال : ماينفعش ليه
وحكله الجرسون 2 على اللي حصل وقال : المدير قالي انك ماتمشيش
الشيف رمضان قال بضيق :أمري الي الله ودول هياكلوا ايه
الجرسون 2 قال : معرفش أهم بيطلبوا بره وطلع
علي ترابيزة زاهر وملك:
الجرسون 1 قال : بس يافندم
زاهر قال : ايوه
الجرسون 1 قال : طيب ومشي
ملك قالت بإبتسامة : يا انت طلعت جامد اوي وانا مش عارفة
زاهر قال : اديكي عرفتي وبعدين انتي هتكوني مراتي ودي أقل حاجة اعملهالك
ملك قالت : زاهر بخصوص موضوع جوزنها انا عاوزها اتكلم معاك فيه شويه
زاهر قال : اتكلمي ياحبيتي انا سمعك
ملك قالت : بخصوص اني ارجع تاني المستشفى بتاعتك مش هينفع
زاهر قال باستغراب : ليه ده حقك بعد اللي حصلك
ملك قالت : ماهو علشان اللي حصلي ده انا مش هقدر انسها وكمان فيه حاجة تانية
زاهر قال باستغراب : حاجة ايه
ملك قالت : انا هكون مراتك وطبعا اللي في المستشفى على أساس اني مراته صاحب المستشفى وانا مش عاوزها كده وبعدين المستشفى دي الدكتور فؤاد شريك فيها فعلشان كده انا مش عاوزها اشتغل فيها
زاهر قال : شكلك كده كنتي مقرر من الاول انك مش هترجعي المستشفى صح
ملك قالت : ايوه وانا قولت للدكتور فؤاد كده قبل ما اخرج من المستشفى
زاهر قال : لما كنا في المستشفى دلوقتي
ملك قالت : لا
زاهر قال : امال امتا
وحكلته ملك علي اللي حصل وقالت : وهو وافق وساعدني انه ميقولكش
زاهر قال بدهشة : بقي كده يعني اتفقتم عليه وانا بره وعامل نفسه صديقي
ملك قالت : هو مالهلوش ذنب يازاهر انا اللي طلبت منه كده وهو ماكنش موافق لولا انا اترجيته إنه يساعدني
زاهر قال : وانتي كنتي ناوي تقوللي
ملك قالت : لا بس لما جيت الفرصة قوتلك بس علشان خاطري متقولش حاجة للدكتور فؤاد علشان انا اللي خليته يعمل كده
ونظر لها زاهر بتفكير
ملك قالت : زاهر قولت ايه
زاهر قال بتنهيد : طيب مش هقوله حاجة تمام
ملك قالت بإبتسامة : تمام قولت ايه في اللي انا قولته
زاهر قال : شوفي يا حبيبتي من ناحية انك مش عاوزها ترجعي شغلك في المستشفى أي كان ايه السبب فانتي حرة ده شغلك وانتي ادرها مني بي بس عاوزك تفهمي حاجة مهمة
ملك قالت : ايه هي
زاهر قال : ان مافيش فرق بيني وبينك من اللحظة اللي اعترفتلك فيها عن حبي لك وطلبت ايدك لجواز وانتي وافقتي مش عاوزك تقولي كده تاني تمام
ملك قالت : طيب ربنا يخليك ليها يا احلى زاهر في الدنيا
زاهر قال : ويخليكي ليها وفيه حاجة تانية
ملك قالت : ايه هي
زاهر قال : مش عاوزك تخبي عليه أي حاجة مهما كانت صغيرة علشان انا مش بحب الكذب زي ما انتي عارفها
ملك قالت : حاضر وانت كمان متخبيش عني أي حاجة تمام
زاهر قال : تمام
وجاء الجرسون 1 وقال : اتفضلوا الأكل وبيحطه
زاهر قال : شكرا
الجرسون 1 الأكل وقال : اي أوامر تانية يافندم
زاهر قال : شكرا
الجرسون 1 قال : العفو ومشي
زاهر قال : اتفضلي كولي عاوزك تاكلي الطبق كله
ملك قالت : هحاول وبتاكل
أمام المطعم :
وصل صاحب المحل ونزل من العربية مسرعا ودخل ونظر لقها زاهر بيه فاراح له وقال : اهلا يا فندم
زاهر قال : اهلا بك
صاحب المطعم قال : انا مرتضى عبد الخالق صاحب المطعم
ووقف زاهر وقال : اه ااااه اهلا يافندم
مرتضى قال : اهلا بك اتفضل يافندم
زاهر قال : شكرا وقعد اعرفك الدكتورة ملك عبد الرحمن خطبتي
مرتضى قال بإبتسامة : اهلا يا فندم اتمنها يكون الأكل عجبكم
ونظرة ملك لي زاهر باستغراب
زاهر قال : اه ااااه كويس وشكرا انك فتحت المطعم بعد ما كنتم هتقفله
مرتضى قال : يا خبر ياحضرتك تشرفنا في أي وقت تحبه يا انا لي الشرف إن حضرتك تأكل في مطعمي
زاهر قال بإبتسامة : شكرا يافندم
مرتضى قال : طيب بعد اذنكم
زاهر قال : اتفضل
ملك قالت باستغراب : هو انت عرفت اسم والدي منين
زاهر قال : هو انتي نسيتي اني عرفت انتي مين
ملك قالت بدهشة : لا منسيتش بس كل اللي في المستشفى بيقولي ملك وبس
زاهر قال : ما انا روحت شقتكم وانتي مش فيها
ملك قالت باستغراب : يعني كنت عارف انها شقتي
زاهر قال : لا روحتها من غير ما اعرف اللي هي شقتك
ملك قالت بدهشة : امال كنت بتعمل ايه فيها
وحكلها زاهر علي اللي حصل وقال : بس
ملك قالت باستغراب : معقول ده يازاهر
زاهر قال : ايوه ياحبيتي ده اللي حصل ولولا والداك ماكنتش الحقيقة انكشفت وكان شوقي الناري ده متحبس لغاية دلوقتي وفضل طليق من غير مايتحاسب
ملك قالت بدهشة : بس والدي مقليش ليه
زاهر قال : علشان كان خايف عليكي هو كتب كده في الرسالة
ملك قالت : انا عمري ما تخيلت اني والدي يكون ليه علاقة بحادثة والداك والداتك وعمك زوجته
زاهر قال : ولا انا بس الحمد لله انه شاف الحادثة ساعتها ولو كان عايش دلوقتي كنت شكرته على اللي عمله
ملك قالت : الله يرحمه
زاهر قال : الله يرحمه كولي بقي
ملك قالت : حاضر وبتاكل بخصوص زوجنها
زاهر قال : فيه حاجة تانية عاوزها تقوليها
ملك قالت : ايوه
زاهر قال : ايه هي
ملك قالت : عاوزها قبل مانتجوز تساعد ناجي في موضوع جوزه
زاهر قال بإبتسامة : مش انا واعدتك علي انا اتكلمت معها
ملك قالت : بجد
زاهر قال : ايوه ولقيته غرقنا في الحب
ملك قالت : مش قوتلك انه بيحبها
زاهر قال : خلاص بكرة إن شاء الله هنهي الموضوع ده فيه حاجة تانية
ملك قالت : ايوه اجهز العيادة بتاعتي وبعدين نتجوز
زاهر قال باستغراب : عيادة
ملك قالت : ايوه
زاهر قال : ودي هتبقي فين
ملك قالت : في الشقة اللي انا قاعدة فيها هعملها عيادة
زاهر قال : بس انتي هتقعدي فين
ملك قالت : فيها برده
زاهر قال : يعني هتقلبيها عيادة وهتقعدي فيها
ملك قالت : ايوه وهكشف على أهل المنطقة بتاعتي
زاهر قال : طيب ليه ياملك ماهشتريلك شقة تانية وتعمليها عيادة
ملك قالت : احنا قولنها ايه مش قولت اللي انا ادرها بشغلي
زاهر قال : ايوه بس انا عاوز اساعدك
ملك قالت : عارفها ياحبيبي وبعدين انا هبقي مبسوطة كده وصدقني لو احتاجت حاجة هبقي هقولك
زاهر قال : طيب خلاص وديه هتخلصيها امتا
ملك قالت : في أسرع وقت تمام
زاهر قال : طيب انا عندي فكرة تجهزي العياده زي ما انتي عاوزها و نجهز لفرحنا في نفس الوقت ايه رأيك
ملك قالت : احنا مش هنتخطب الأول
زاهر قال : هو احنا لسه هنتخطب وبعدين احنا مخطوببن ولا انتي نسيها
ملك قالت : يا انت مستعجل اوي
زاهر قال : بصراحة ايوه
ملك قالت : بس ده هيبقي ضغط عليه
زاهر قال : متقلقش انا معاكي وهنعمل كل حاجة مع بعض
ملك قالت : طيب انا موافقة بس بشرط
زاهر قال باستغراب : شرط
ملك قالت : ايوه
زاهر قال : ايه هو
ملك قالت : انك تجي تطلبني في بيتي
زاهر قال : طيب بس اطلبك من مين مش والدك والداتك متوفين
ملك قالت : ايوه
زاهر قال : طيب امال هتطلبك من مين
ملك قالت : هطلبني قدامهم علشان أحس انهم معايا في اللحظة دي
زاهر قال بإبتسامة : بس كده حاضر يا اميرتي بكرة إن شاء الله هخلص حكاية ناجي وأكلم جدي ونجي تمام
ملك قالت : ماشي ابقي اديني تليفون أنكم جاين علشان اقول لطنط شريفة وزوجها علشان يحضروا مهما كان هما أهلي برده ولا هتضايق يازاهر
زاهر قال : انا عمري ما هضايق من حاجة تفرحك
ملك قالت : طيب يلا علشان قرب النهاردة يطلع
زاهر قال : طيب مش تكلمي اكلك
ملك قالت : الحمد لله شبعت
زاهر قال : طيب جرسون الشيك لوسمحت
وجاء الجرسون وقال : اتفضل يافندم
ودفع زاهر الحساب وقام
وجاء مرتضى وقال : علي فين يا فندم
زاهر قال : كفاية كده وانا متشكر
مرتضى وقال : العفو على ايه حضرتك تشرف في أي وقت
زاهر قال : بعد اذنك
مرتضى قال : اتفضل يافندم
وخرجوا زاهر وملك من المطعم ورحوا عند العربية
وفتح زاهر الباب لملك وقال : اتفضلي يا حبيبتى
ملك قالت : شكرا وركبت
وراح زاهر وركب العربية ومشي ورايح علي بيت ملك
ملك قالت بإبتسامة : تعرف انا حاسة اني طايرة من السعادة
زاهر قال : وانا كمان حاسس كده وانا هعمل اللي هقدر عليه علشان اخليكي دايما سعيدة كده وبينظر لها لقها نامت وابتسم نامت من كتر التعب عملها زي الطفلة وهي نايمة ووقف العربية وبينظر لها حرام اصحيها بس لازم تطلع علشان ترتاح ومسك ايدها ملك ملك ياحببتي اصحي
وصحت ملك وقالت : ايه يا زاهر
زاهر قال : انا اسف اني صحيك بس احنا وصلنها
ملك قالت بإبتسامة : طيب هي الساعة كام دلوقتي
ونظر زاهر في الساعة اللي وفي ايده وقال : الساعة 4 الصبح
ملك قالت : طيب صباح الخير
زاهر قال : صباح الخير اطلعي نامي ومتتعبيش نفسك ماشي
ملك قالت : طيب سلام ونزلت
زاهر قال : مع السلامة وبينظر لها لما طلعت ومشي على الفيلا
ودخلت ملك شقتها وراحت علي عرفتها وبتغير هدومها وحطت الفستان على الكرسي وراحت ونامت
في فيلا العشري :
ونزل زاهر من العربية وراح علي الجنينه ونظر للورود بتاع والده والداته وقال بإبتسامة : ياريتك كنتي معايا دلوقتي ياماما انتي وبابا اكيد كنتوا بتستنه اليوم ده انتم اكيد حاسسين بي ايه رأيكم في عروستي هي انسانه كويسه لو كنتوا عايشين دلوقتي كنتوا حبتوها زي ما انا حبتها وجدي وخالد كمان الله يرحمكم وراح ودخل جوه وقعد في الانتريه وسرح في ملك وغفل
وطلع حمزه من البدون وراح عند البوابه وبينظر لقي عربية زاهر بيه وقال : هو زاهر بيه وصل يافهد
فهد الحارس قال : ايوه
حمزه الحارس قال : وصل امتا
فهد قال : من شويه ليه
حمزه الحارس قال : لا مافيش أصل طلع من الفيلا وكان باين عليه مستعجل فعلشان كده بسال
فهد الحارس قال : اه ااااه تلقيه كان في الشركة
حمزه الحارس قال باستغراب : لدلوقتي
فهد الحارس قال : وفيها ايه
حمزه الحارس قال : وهو في حد في الشركة دلوقتي
فهد الحارس قال : انا عارف بقي ياحمزه المهم انه رجع بسلامة وبس
حمزه الحارس قال : معاك حق
فهد الحارس قال : امال فين ناجي
حمزه الحارس قال : نايم جوه
فهد الحارس قال : طيب روح صاحيه علشان النهاردة طلع
حمزه الحارس قال : طيب ومشي
وطلعت خيرية من غرفتها وبتنظر لقت زاهر بيه فى الانتريه فاراحت له وقالت لنفسها : ده نايم ايه اللى منيمه كده زاهر بيه زاهر بيه وصحها زاهر وبينظر لقي دادة أمامه وقال : صباح الخير يا داده
خيرية قالت : صباح الخير ايه اللي منيمك هنا
زاهر قال : مافيش قعدت شويه وباين عليه غفلت وانا قاعد
خيرية قالت : طيب انت لسه مغيرتش هدومك من امبارح
زاهر قال : هطلع دلوقتي اغيرهم
خيرية قالت : الفرح كان حلوه
زاهر قال : ايوه كان حلوه
خيرية قالت : والعروسة كانت عملها ازاي
وقام زاهر وقال : كانت عملها ازاي يعني ايه هي كانت عروسة انا هطلع اغير
خيرية قالت : طيب
ومشي زاهر وطلع علي غرفته
في البدورن :
في غرفة نوم ناجي :
حمزه الحارس قال : ناجي اصحها ناجي وهزه
وصحها ناجي وقال : صباح الخير
حمزه الحارس قال : صباح الخير
ناجي قال : هو زاهر بيه وصل
حمزه الحارس قال : ايوه لسه واصل من شويه إنما قولي هو امبارح كان بيقولك ايه ليكون الآنسة ملك كلمته
ناجي قال : ايوه كلمته
حمزه الحارس قال : طيب كويس وقلك ايه
ناجي قال : مافيش
حمزه الحارس قال : مافيش ازاي بما انه كلمك في الموضوع
ناجي قال : قالي اني بحب نجاة ولا لا
حمزه الحارس قال : وقولته ايه اوعها تكون اكسفت
ناجي قال : لا قولته اني بحبها وعاوز اتجوزها
حمزه الحارس قال : طيب كويس وقالك ايه
ناجي قال : مافيش قالي روح انت
حمزه الحارس قال باستغراب : بس كده
ناجي قال : ايوه بس كده
حمزه الحارس قال : غريبه
ناجي قال : ليه يعني
حمزه الحارس قال : علشان سألك ومقلكش حاجة
ناجي قال بتفكير : تفتكر ده معنها انه مش هيساعدني
حمزه الحارس قال : لا طبعا لو ماكنش عاوز يساعدك ماكنش سألك
ناجي قال : امال ايه
حمزه الحارس قال : مش عارف هي ردت فعله غريبة بس ده يطمن
ناجي قال : إزاي يعني
حمزه الحارس قال : بما انه سألك يبقي بيفكر في الموضوع
ناجي قال : معاك حق ويلا علشان نشوف شغلنها
حمزه الحارس قال : يلا وخرج وخرج ناجى وراها
خرج حامد بيه من غرفته ونزل وقال : يا خيرية خيرية
وطلعت خيرية من المطبخ وقالت : صباح الخير يا فندم
حامد بيه وقال : صباح الخير حضري الفطار
خيرية قالت بإبتسامة : حاضر
حامد بيه وقال : استني
خيرية قالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : زاهر وخالد صحوا
خيرية قالت : زاهر بيه صاحي بس خالد بيه لسه نايم
حامد بيه وقال : طيب روحي انتي
خيرية قالت : حاضر ومشت
وطلع حامد بيه علي غرفة زاهر وخبط علي الباب ودخل ونظر لقي مافيش حد يمكن طلع يلعب رياضة
وخرج زاهر من الحمام وبينشف شعره وبينظر لقي جده واقف على الباب وقال : صباح الخير يا جدي
جده قال : صباح الخير انت هنا
زاهر قال : ايوه اتفضل
ودخل جده وقال : كنت فاكرك طلعت علشان تلعب رياضة
زاهر قال : لا انا كنت في الحمام عاوز حاجة ياجدي
جده قال : لا مافيش انا كنت يطمن عليك بس
زاهر قال : اطمن ياجدي انا كويس وبيمشط شعره
جده قال : انت متأكد انك كويس
زاهر قال : ايوه يا جدي
جده قال : طيب انزل بسرعة علشان تفطر
زاهر قال : حاضر
ومشي جده
زاهر قال : استنها ياجدي
جده قال : فيه ايه يا زاهر
زاهر قال : عاوز اتكلم معاك في موضوع
جده قال : طيب نبقي نتكلم واحنا بنفطر
زاهر قال : لا الموضوع مستعجل
جده قال : خير
زاهر قال : اقعد ياجدي
جده قال : طيب
وراح زاهر وقفل الباب
جده قال باستغراب : فيه ايه يازاهر انت كده قلقتني
زاهر قال : متقلقش ياجدي
جده قال : طيب ايه الموضوع
زاهر قال : طبعا ياجدي كان نفسك اني اتجوز صح
جده قال باستغراب : ايوه ولسه لغاية دلوقتي بس ايه اللي خالك تفتح الموضوع ده دلوقتي
زاهر قال : علشان انا فكرت في كلامك وطلع معاك حق
جده قال بإبتسامة : بجد
زاهر قال : ايوه يا جدي
جده قال : ومين العروسه ولا انت فاكرت وبس
زاهر قال : لا فاكرت واختارت البنت اللي هتكمل معايا حياتي وده بعد اذنك طبعا
جده قال بدهشة : ومين سعيدة الحظ دي
زاهر قال : ملك
جده قال باستغراب : ملك مين
زاهر قال : هو احنا نعرف كام ملك ياجدي
جده قال بإبتسامة : تقصد ملك اللي كانت قعدة معانا
زاهر قال : ايوه هي
جده قال : وحصل امتا الكلام ده
زاهر قال بدهشة : هو ايه اللي حصل
جده قال : أقصد انت قولتها انك عاوز تجوزها
زاهر قال : ايوه يا جدي
جده قال : امتا
وحكله زاهر علي اللي حصل بينه وبين ملك وقال : قولت ايه ياجدي
وضحك جده قال : قولته ايه وقام موافق طبعا وحضنه
زاهر قال : بجد ياجدي
جده قال : أيوه طبعا يا ده اليوم اللي انا بستنها وملك أنسب واحدة لك
زاهر قال : ربنا يخليك لي ياجدي
جده قال بإبتسامة : ويخليك لي إنما قولي هي مجتش معاك ليه
زاهر قال : شرطها ان نروح نطلبها من بيتها أمام والدها والداته جده قال : معها حق بس والدها والداتها مش متوفين
زاهر قال : ايوه بس عاوزة كده علشان تحس انهم حاضرين معانا فى اللحظة دي
جده قال : هي دي ملك طيب ياسيدي هنروح نطلبها
زاهر قال : النهاردة
جده قال بإبتسامة : يا انت مستعجل اوي
زاهر قال : ايوه
جده قال : خلاص النهاردة اتصل بيها وشوفها تحب نجي امتا
زاهر قال : طيب تعرف ياجدي إن والدها هو اللي شاف الحادثة بتاعت والدي والداتي وعمي وزوجته
جده قال باستغراب : انت بتقول ايه
زاهر قال : زي مابقولك كده ياجدي
جده قال : يعني والدها هو صاحب الرسالة اللي انت والشرطة روحتوا جبتوها
زاهر قال : ايوه يا جدي وانا روحت شقتها من غير ما اعرف انها ساكنه هناك
جده قال : علي العموم والدها رجل محترم علشان اللي يعمل كده يبقي فعلا عنده أخلاق ومحترم يلا علشان نفطر
زاهر قال : طيب يلا
وخرج خالد من غرفته وبينظر لقي جده وزاهر خارجين وقال : صباح الخير
جده وزاهر قال : صباح الخير
في الانتريه :
خالد قال : يادادة
جده قال : عاوز ايه من داده
خالد قال : هقولها تحضر الفطار
جده قال : ما هي بتحضره
خالد قال : طيب
جده قال : مش تبارك لزاهر
خالد قال باستغراب : علي ايه
جده قال : هيتجوز ملك
خالد قال بإبتسامة : بجد
جده قال : ايوه
خالد قال وملك وافقت
زاهر قال : ايوه انا طلبتها ووافقت
خالد قال : وأخيرا الف مبروك يازاهر
زاهر قال : الله يبارك فيك
خالد قال : وكلمتها امتا
زاهر قال : امبارح بعد الفرح روحت واتكلمت معها والنهاردة هنروح علشان نقرأ الفتحة
خالد قال : ايوه كده اهي دي الأخبار اللي تتسمع على الصبح إنما انت عرفت بيتها ازاي أخذت ناجي معاك
زاهر وقال : لا
خالد قال باستغراب : امال
وحكله زاهر علي اللي حصل وقال : بس
خالد قال بدهشة : معقول ده
جده قال : ايوه
خالد قال باستغراب : انا مش مصدق
جده قال : الحقيقة دايما أغرب من الخيال
وجاءت خيرية وقالت : اتفضلوا الفطار جاهز
حامد بيه وقال : طيب
خالد قال : مش تباركي لزاهر يادادة
خيرية قالت بإبتسامة : مبروك بس على ايه
خالد قال : هيتجوز ملك وهي وافقت
خيرية قالت بإبتسامة : بجد الف مبروك يازاهر بيه ده يوم المونه وزغرة
زاهر قال : خلاص يادادة كفاية
خيرية قالت : كفاية ايه انا فرحتي النهاردة متوصفش
وسمع الكل صوت الزغاريد
عندها البوابه :
حمزه الحارس قال : سامع ياناجي
ناجي قال : ايوه بس الزغاريد دي جاية منين
حمزه الحارس قال : شكلها كده جاية من جوه الفيلا
ناجي قال باستغراب : ليه فيه ايه
حمزه الحارس قال : معرفش بس دي بشرة خير
ناجي قال باستغراب : بشرة خير
حمزه الحارس قال : ايوه طبعا
ناجي قال بدهشة : بشرة خير على ايه
حمزه الحارس قال : علي موضوعك
ناجي قال : يارب ياحمزه يارب
حمزه الحارس قال : ان شاء الله يا ناجي هتتجوز
في السفرة :
وبياكل زاهر قال : جدي في موضوع كنت عاوز اتكلم معاك فيه
جده قال : موضوع ايه
زاهر قال : بخصوص ناجي الحارس
جده قال : هي ملك كلمتك
زاهر قال : ايوه وقالتي انك مش متحمس
جده قال : الحكاية اني مش متحمس
زاهر قال : امال ايه
جده قال : أصل ده جواز يازاهر وناجي معندوش شقة
خالد قال بدهشة : هو ناجي عاوز يتجوز
جده قال : ايوه
خالد قال : مين
جده قال : بنت حسنين الجنايني
خالد قال بإبتسامة : هو ايه اللي حصل الكل عاوز يتجوز هو النهاردة يوم الجواز وانا مش عارف
زاهر قال : بخصوص الشقة ياجدي اتحلت
جده قال : إزاي
زاهر قال : انا عملت مشروع عمارات جديدة وهي جاهزة دلوقتي وعملتها للشباب بإجار فهخليه ياخد شقة فيها
خالد قال : علشان أهل الدايرة صح
زاهر قال : ايوه أصل ياجدي في شباب كتير دلوقتي بتبقي عاوزها تتجوز بس الشقة امكانيتهم متسمحش انهم ياخدوا شقة بيإجر أو حد تمليك يعني مش ناجي بس اللي ببعاني من المشكلة دي علشان كده انا فاكرت اني اعمل العمارات دي للشباب ويكون الايجار أو التمليك على حسب حالة كل شاب
جده قال : فكرة حلوة
خالد قال : فعلا وهتتفذ امتا يازاهر
زاهر قال : ما خلاص انا روحت لاشرف نجاتي علشان يعمل الدعاية بتاعته العمارات وإن شاء الله هتنزل الدعاية في أسرع وقت
جده قال : كويس
زاهر قال : فقولت ايه ياجدي
جده قال : خلاص هتكلم مع حسنين الجنايني واشوف رأيه ايه
زاهر قال : دلوقتي ياجدي
جده قال : دلوقتي
زاهر قال : ايوه يا جدي
جده قال : طيب اخلص فطار وهتكلم معها
زاهر قال : كويس
في المطبخ :
متولي الطباخ وقال : هو انت كنتي بتزغرتي ليه ياست خيرية
خيرية قالت : زاهر بيه
صبحي السفرجي قال : ماله
خيرية قالت بإبتسامة : هيتجوز
فتحية قالت : هيتجوز مين
صبحي السفرجي قال : اكيد بنت سفير ولا وزير أصل زاهر بيه ميتجوزش أقل من كده يازاهر بيه العشري
خيرية قالت : هيتجوز ملك
فتحية قالت : ملك مين
خيرية قالت : اللي كانت قعدة هنا
صبحي قال : ملك
خيرية قالت : ايوه وهما رايقين علي بعض اوي
متولي الطباخ قال : فعلا هي بنت محترمة ومن لحظة ماجيت هنا واحنا مشفناش منها حاجة وحشة
فتحية قالت : عم متولي بتكلم صح
صبحي قال : فعلا وبين عليها بنت ناس طيبين هما أهلها مين
وحكتلهم خيرية عن ملك وقالت : بس
متولي الطباخ قال : يعني طلعت دكتورة
خيرية قالت : ايوه
صبحي قال : فعلا هي تستهل زاهر بيه وكفاية اللي عملته مع حامد بيه ربنا يتمم على خير
خيرية قالت : يارب
في بيت الدكتورة رانيا :
خرجت رانيا من غرفتها لقت والداتها في المطبخ فاراحت لها وقالت : صباح الخير يا ماما
والداتها قالت : صباح الخير وبتنظر انتي لبسه كده وراحها فين
رانيا قالت : هروح فين يعني المستشفى
والداتها قالت : طيب اقعدي أفطري قبل ماتنزلي
رانيا قالت : لا علشان متاخرش
والداتها قالت : مش هتتاخري الفطار على السفرة وبعدين انتي ماكنتيش شايفة نفسك امبارح كنتي عاملة ازاي مش هتنزلي قبل ماتفطري
رانيا قالت : طيب بابا صحي
والداتها قالت : ايوه وعلي السفرة
رانيا قالت : طيب وراحت وقعدة صباح الخير يا بابا
والدها قال : صباح الخير يا رانيا ايه أخبار المستشفى
وبتاكل رأينا وقال : الحمد لله يابابا
والدها قال : طيب الحمد لله وانتي مرتاحة فيها
رانيا قالت : ايوه يا بابا هي مستشفى كويسة وبتشرب الشاي وبتنظرة في الساعة ياهااااا انا كده هتاخر وقامت سلام يابابا
والدها قال : مع السلامة خلي بالك من نفسك
رانيا قالت : حاضر وخرج وتحركت على بيت ملك
في فيلا العشري :
في السفرة :
حامد بيه وقال : الحمد لله
زاهر قال : يادادة دادة خيرية
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يا زاهر بيه
زاهر قال : قولي لي عم حسنين الجنايني اللي احنا عاوزينه
خيرية قالت : حاضر وراحت علي الجنينه لقته بيسقي الورود فاراحت له تعال كلم ياحسنين
حسنين الجنايني قال : أكلم مين
خيرية قالت : البيه الكبير عاوزك وهو زاهر بيه
حسنين الجنايني قال : ليه
خيرية قالت : معرفش
حسنين الجنايني قال : طيب ومشي
في السفرة :
زاهر بيه قال : اطلع انت ياخالد ألبس علشان تروح على الشركة
خالد قال : طيب وانت مش هاتجي
زاهر قال : هاجي بس اخلص شويه حاجات وبعدين اجي
خالد قال : طيب وقام وراح علي غرفته
وبينظر زاهر لقي عم حسنين جيه وقال : اهو جيه ياجدي
جده قال : طيب
عم حسنين الجنايني قال : حضرتك عاوزني ياحامد بيه
حامد بيه قال : ايوه يا حسنين وقام تعال
عم حسنين الجنايني قال : حاضر ومشي وراها
وقام زاهر وراها
في الانتريه :
وقعد حامد بيه وقال : اقعد ياحسنين
عم حسنين الجنايني قال : مايصحش يابيه
زاهر قال : اقعد ياعم حسنين احنا عاوزنك في موضوع ومش هينفع نتكلم وانت واقف كده
عم حسنين الجنايني قال : بس يابيه
حامد بيه وقال : خلاص بقي ياحسنين اقعد
عم حسنين الجنايني قال : حاضر وقعد خير يابيه
حامد بيه وقال : خير ان شاء الله شوف ياحسنين انت عارف ان احنا بنعتبرك واحد من عيلة
عم حسنين الجنايني قال : يا انا لي الشرف اني ابقي واحد من عيلتكم يابيه
حامد بيه وقال : وانت اكيد متأكد ان انا يهمني مصحتك ومصلحة بنتك
عم حسنين الجنايني قال : ايوه يا بيه انا متأكد من كده وهو حصل حاجة يابيه
زاهر قال : لا يا عم حسنين محصلش حاجة بس فيه موضوع يخص بنتك عاوزين نكلمك فيه
عم حسنين الجنايني قال : نجاة
زاهر قال : ايوه
عم حسنين الجنايني بقلق : مالها حصلها حاجة
حامد بيه قال : لا متقلقش
عم حسنين الجنايني قال : امال فيه ايه
حامد بيه قال : الموضوع وما فيه إن بنتك جلها عريس
عم حسنين قال باستغراب : عريس
زاهر قال : ايوه
عم حسنين قال : وده شافها فين
زاهر قال : في البلد وهو كلمنا علشان نكلمك
عم حسنين الجنايني قال : وده مين
حامد بيه وقال : ناجي الحارس
عم حسنين الجنايني قال : ناجي
زاهر قال : ايوه يا عم حسنين
حامد بيه وقال : ها ايه رأيك
عم حسنين الجنايني قال : والله هو ناجي شاب كويس ومحترم وأخلاقه عاليه بس
زاهر قال باستغراب : بس ايه على الشقة هو عنده وجاهزة
عم حسنين الجنايني قال : المسألة مش كده يازاهر بيه
حامد بيه قال : امال ايه ياحسنين
عم حسنين الجنايني قال : انا عرفت ناجي كويس وانا معنديش مانع بس المهم رأيها هي علشان هي اللي هتتجوز مش انا
حامد بيه وقال : معاك حق
زاهر قال : وهي ممكن ترفض
عم حسنين الجنايني قال : مش عارف هيكون رأيها ايه يازاهر بيه انا هكلمها واشوف رأيها
حامد بيه وقال : طيب شوف رأيها ايه وبلغنها
زاهر قال : بس بسرعة ياعم حسنين
عم حسنين الجنايني قال : حاضر بعد اذنكم وقام
حامد بيه وقال : اتفضل
زاهر قال : ايه رأيك ياجدي هي ممكن توافق
جده قال : مش عارف
ونزل خالد وراح لهم وقال : انا مشي عاوز حاجة ياجدي
جده قال : لا مع السلامة
زاهر قال : بقولك ايه ياخالد
خالد قال : ايوه يا زاهر
زاهر قال : وانت طلع متقولش حاجة لناجي
خالد قال : ليه عم حسنين رفض
زاهر قال : لا هيسال بنته وبعدين يرد علينا متقولش حاجة لغاية ما نشوف
خالد قال : طيب سلام
حامد بيه وقال : مع السلامة
زاهر قال : يعني انت ياجدي تتوقع انها هتوافق على ناجي
جده قال : وانا هعرف منين يازاهر بس انه عجبها ناجي أصبر لما نشوف ردها ايه
زاهر قال : طيب
جده قال : انا هقوم اقرأ شويه
زاهر قال : طيب
وقام زاهر وطلع علي غرفته
أمام بيت ملك :
وصلت الدكتورة رانيا على بيت ملك وخبطت علي الباب وقالت لنفسها : يلا يا ملك افتحي
وسمعت شريفة خبط وهي في شقتها وقالت : مين اللي بيخبط كده
سامي قال : مش عارف روحي شوفي واطمني على ملك
شريفة قالت : هي جيت اخدت المفتاح
سامي قال : ايوه امال هي فيه الشقة ازاي
شريفة قالت : طيب مصحتنيش ليه
سامي قال : ما انا قعدت اصحي فيكي وانتي نايمة زي القتيل
شريفة قالت : اعمل ايه ما انا كنت تعبانه طول النهار
سامي قال : طيب روحي شوفي مين
شريفة قالت : طيب وخرجت وبتنظر اهلا يا دكتورة
الدكتورة رانيا قالت : اهلا بكي ياطنط هي ملك جوه
شريفة قالت : ايوه هتروح فين
الدكتورة رانيا قالت : أصل خبطت عليها وهي مش بتفتح
شريفة قالت : تلقيها لسه نايمة خطبتي عليها تاني
الدكتورة رانيا قالت : طيب وخبطت وشنت الجرس
وصاحت ملك علي صوت الخبط وقالت لنفسها : مين اللي بيخبط كده وقامت من علي السرير تلقيها طنط شريفة جايه تطمن عليها وراحت وفتحت الباب رانيا صباح الخير
الدكتورة رانيا قالت : صباح الخير ايه كل ده مسمعتيش الخبط
ملك قالت : معلشي كنت نايمة اتفضلي
ودخلت الدكتورة رانيا وقالت : شكرا
شريفة قالت : مش قوتلك تلقيها نايمة
ملك قالت : اتفضلي
ودخلت شريفة وقفلت الباب وقالت : انا هحطلكم الفطار
ملك قالت : طيب ياطنط
ومسكت رانيا ايد ملك وقالت : تعالي انا عاوزكي
ملك قالت : فيه ايه يا رانيا وبعدين أنتي ماروحتيش المستشفى ليه وهو انتي واخد إجازة النهاردة ولا ايه
الدكتورة رانيا قالت : لا روح بعد ما اتكلم معاكي في الموضوع اللي انا عاوزكي فيه
ملك قالت باستغراب : موضوع ايه
الدكتورة رانيا قالت : هتعرف بس تعالى نتكلم في غرفتك
ملك قالت بدهشة : طيب اتفضلي
في غرفة ملك :
وقعدة ملك علي السرير وقالت : موضوع ايه بقي اللي انتي عاوزني واللي مخلكيش تروح المستشفى
وقعدة الدكتورة رانيا أمامها على السرير وقالت : انتي قولتي لدكتور فؤاد انك مش هاترجعي تشتغلي في المستشفى تاني
ملك قالت : ايوه
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : طيب ليه
ملك قالت : بتسالني ليه يارانيا يا انتي آخر واحدة انها تسألني السؤال ده
الدكتورة رانيا قالت : ليه يعني
ملك قالت : علشان انتي عارفة ايه اللي حصلي في المستشفى
الدكتورة رانيا قالت : ايوه يا ملك بس برائتك ظهرت يبقي ليه مش عاوزها تشتغلي في المستشفى
ملك قالت : علشان مش هقدر انسي اللي حصل معايا وكفاية اوي لغاية كده علشان لو حصل حاجة تانية مش هقدر استحملها
الدكتورة رانيا قالت : امال هتعملي ايه
ملك قالت : هعمل عيادة هنا
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : هنا فين
ملك قالت : في الشقة دي
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : امال انتي هتسكني فين
ملك قالت : فيها برده
الدكتورة رانيا قالت : يعني هتبقي ساكن وعيادة في نفس الوقت
ملك قالت : ايوه ايه رأيك
الدكتورة رانيا قالت : هي فكرة حلوة
ملك قالت : اذا كان كده بقي أنا عاوزكي تساعدني بس بشرط
الدكتورة رانيا قالت : ايه هو
ملك قالت : إن ده ما يكونش على حساب شغلك في المستشفى
الدكتورة رانيا قالت : متقلقيش ياملك هتبدي من امتا
ملك قالت : من النهاردة مافيش وقت عاوزها العيادة تفتح في أسرع وقت
الدكتورة رانيا قالت : طيب انا هكتب الحاجات اللي هجبها وانتي كمان اعملي كده علشان منتلغبتش وابعتلهي على الواتس تمام
ملك قالت : طيب اديني تليفونك علشان اسجلك رقمي
الدكتورة رانيا قالت : ده رقم جديد
ملك قالت : ايوه
الدكتورة رانيا قالت : امسكي
واخذت ملك منها التليفون وكتبت الرقم وقالت : امسكي اه صحيح لازم نتفق من أول انتي لما تجيبي الحاجة دي هتاخدي ثمنها ماشي الدكتورة رانيا قالت : هو فيه بينها فرق ياملك برده
ملك قالت : لا بس ده شرط والا مش عاوزكي تساعدني قولتي ايه
الدكتورة رانيا قالت : طيب ماشي سلام بقي علشان اتاخرت
ملك قالت : مش هتفطري معايا
الدكتورة رانيا قالت : لا انا فطرت سلام
ملك قالت : مع السلامة
وخرجت الدكتورة رانيا من الغرفة وبتنظر لقت شريفة طلعه من المطبخ وقالت : سلام ياطنط
شريفة قالت : ايه ماشيه
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
شريفة قالت : يا انا جهزت الفطار
الدكتورة رانيا قالت : انا فطرت ياطنط وبعدين انا اتاخرت علي المستشفى سلام
شريفة قالت : مع السلامه
وراحت شريفة علي غرفة ملك وقالت : يلا يا ملك علشان تفطري
ملك قالت : طيب وقامت وخرجت من الغرفة هغسل وشي وهاجي شريفة قالت : طيب ومشت
وجاءت ملك وقعدة
شريفة قالت : انا عاوزكي تفطري كويس علشان تخفي
ملك قالت : ماتقلقيش ياطنط انا بقيت كويسة وبعدين انا هفطر كويس
شريفة قالت : طيب الفرح كان حلو امبارح
ملك قالت : ايوه ياطنط كانت العروسة زي القمر
شريفة قالت : اعقبالك ياحبيتي لما احضر فرحك كده وشوفك في الكوشة جانب عريسك
ملك بإبتسامه
شريفة قالت : ?